هنر

رومانتی سیسم یا رمانتیسم در هنر (Romanticism)

رومانتی سیسم

رومانتی سیسم  (به فرانسوی: Romantisme) یا رُمانتیسم یا رمانتی‌سیزم (به انگلیسی: Romanticism) عصری از تاریخ فرهنگ در غرب اروپا است. که بیشتر در آثار هنرهای تجسمی، ادبیات و موسیقی نمایان شد.

رمانتی‌سیسم جنبه‌های احساسی و ملموس را دوباره به هنر غرب وارد کرد. هنرمندان رمانتیک آزاد از چهارچوب‌های تصویرگری‌های سنتی، به تحقق بخشیدن ایده‌های شخصی خود پرداختند.

رومانتی سیسم در هنر های تصویری (Romanticism)

سبک رومانتی سیسم (احساس گرایی)در هنر های تصویری در حقیقت جلو های هست در مقابل حقیقت گرایی و برخورد منطقی و عقلانی شیوه کلاسیک . سبک کلاسیک واژه ی زیبا را در مقابل نمودهایی قرار می دهد . که دارای تعادل ،وقار،توازن و نظم بوده ،ساختاری فرد گرا داشته و از نظر هندسی تعریف پذیر می باشد. ولی در شیوه رومانتی سیسم احساس بر منطق غالب می گردد و نظم هندسی جای خود را به هم پاشیده گی انسجام ، فرم و رنگ می دهد./

رومانتی سیسم در هنر های تصویری

نقاشی  و مجسمه سازی

در زمینه هنرهای تجسمی ، رمانتیسیسم با کنار نهادن خطوط خشک و مضمون‌های باستانی کلاسیم ، حرکتی نو در طرح و رنگ به‌وجود آورد .  فرانسیسکو گویا نابغه هنری عصر رمانتیسیسم در اسپانیا است. در آثار او نوعی حال و هوای شادی‌آور روکوکو پسین  را می‌بینیم.

نقاشی  و مجسمه سازی  در رومانتی سیسم


رمانتی سیسم در سینما و عکاسی

این سبک در سینما و عکاسی با تمام ویژگی های ذکر شده در ادبیات و نقاشی نمود پیدا کرد. البته هیچگاه مانند ادبیات یا موسیقی یا مانند امپرسیونیسم؛ به صورت سبک جداگانه ای تجلی نیافت زیرا جنبه های احساسی در داخل فیلمنامه های رمانتیک از ادبیات وام گرفت و فیلمهایی که بر اساس رمانهای ادبی این سبک ساخته شده اند به طور کلی جزء دسته ی رمانتیک درسینما جای می گیرند. فیلمهایی با مضمون “عشق و احساس و تخیلات احساسی” همه در دسته ی رمانتیک ها جای می گیرند.


همچنین نمود این سبک در عکاسی که به تمامی ویژگی های سبک رمانتیک وفادار مانده، ثبت لحظات عاشقانه، احساسی و لطافت گرایی با نورپردازی های طبیعی و ملایم، به طوری که القاء حس درونی و عاشقانه برای مخاطب باشد. در فریم های عکاسان رمانتیک تجلی یافت. حتی ثبت لحظات عاطفی برگرفته از طبیعت (عکسهایی از غروب خورشید و ماه ، امواج دریا و…) جزءعکسهای رمانتیک
طبقه بندی می شوند.

نقاشی  و مجسمه سازی  در رومانتی سیسم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *