هنر

رنسانس در سبک های مختلف هنر ی ( Renaissance )

رنسانس از ایتالیا آغاز شد و از یک واژ ایتالیایی به معنای تولد دیگر مشتق شده است . جیو تو هنر مند فلورانسی با آثار خودختم قرون وسطا و تولد رنسانس را اعلام کرد .در این دوره برای اولین بار در تاریخ هنرمند اهمیت خاصی پیدا کرد.

فلسفه رنسانس

 دوره‌ای از تاریخ فلسفه اروپا است در سده‌های ۱۵ و ۱۶ م. بین قرون وسطی و عصرخرد. رنسانس دوره توفیق‌های بزرگی در زمینه فلسفه نبود ولی این دوره کارهایی را صورت داد که مقدمات عظمت قرن هفدهم را فراهم ساخت؛ اصول مشخصه فلسفه دوره رنسانس بازگشت به فلسفه کلاسیک یونان باستان و مرجع صلاحیتدار آن افلاطون در مقابل فلسفه ارسطو است، که به فلسفه قرون وسطی غلبه داشت.

در دوره رنسانس روشهای علمی تازه نخستین گام اساسی بشر به‌سوی کشف یک دنیای تازه بود و راه را برای انقلاب علمی و فنی و اختراعات تازه و متفاوت گشود.

ویژگی های مهم این نهضت

۱٫ تاکیدبر عنصر انسان

۲٫ سه بعد نمایی

۳٫استفاده پرسپکتیو در آثار

۴٫آگاهی در تناسب اندام و بکار گیری نقاط طلایی در آثار

۵٫بازگشت به هنر یونان وروم

۶٫پیوند هنر با ریاظات وعلم

مجسمه سازی

هنر مجسمه سازی در رنسانس با آثار نیکولو پیزانو آغاز شد و در آن زمان دو نابغه بنام میکل آنژ و لئوناردو داوینچی به اوج رسید .

مجسمه سازی در رنسانس

نقاشی

پیش از رنسانس مو ضوعات نقاشی دین بود و هنرمندان نمی توانستند غیر از این سوژه به سمت سوژهای دیگربروند که با تحول فکری و نگرش جدید سوژه نقاشی ها پرتره و طبیعت و زندگی روزمر مردم و ….شد.

معماری

معماری در این دوره براشت مجدد از روم ویونان بود و آثار معماران روم را با دقت مطالعه می کردند .هنرمندان در این دوره معتقد بوده اند هنر معماری روشی برای متعهد کردن زمین ، انسان ،روح و جهان هستی می باشد.

معماری در رنسانس

منابع :

بر گرفته شده از کتاب تاریخ هنر هلن گاردنر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *