تازه ها

خواب با کیفیت و مناسب را چگونه تجربه کنیم ؛ که احساس خستگی نکنیم ؟

دوست دارید یک خواب با کیفیت داشته باشیم ؟

شب تا دیر وقت بیداری و خواب با کیفیتی نداری ؟😪

صبح به سختی از خواب بیدار میشوید ؟ 😪

موقع بیدار شدن احساس خستگی میکنی ؟😪

در طول روز کسل هستی ؟😪

بد خوابی و بی خوابی

اگر دوست داری شب ها خواب با کیفیت و صبح سرحال و با انرژی زیاد از خواب بیدار بشید ؟

کافیه تا انتهای این مقاله رو مطالعه کنید .و به دستورات عمل کنید .

یکی از مهم ترین دلایل بیدار ماندن تا دیر وقت و بی کیفیت بودن خواب ، نورهای آبی هستند .

نور های آبی ساطع به چشم انسان مانع از خواب با کیفیت میشود

شاید فکر میکنید که در محل خواب شما هیچ نور آبی وجود ندارد ؟

باید بهتون بگم سخت در اشتباه هستید . چرا که نور خورشید منبع اصلی نور آبی هست و در طول روز همه ی ما در فضاهای سرباز در معرض تابش نور خورشید قرار داریم . اما نور خورشید تنها منبع نور آبی نیست، بلکه بسیاری از وسایلی که از آنها استفاده می کنیم حاوی نور آبی هستند .

از جمله نور های آبی میتوان نام برد : نور نمایشگر ها ، نور لامپ های سفید ، چراغ های خیابانی ، تلویزیون ، منابع روشنایی فلوئورسنتی ،مهتابی ها. حتی همین کامپیوتر، نوت بوک ها، گوشی های هوشمند و دیگر دستگاه های دیجیتال مقدار قابل توجهی از نور آبی را به چشم منتشر می کنند.

نور آبی ساطع شده از نمایشکر ها

اما نور آبی مضر هست ؟

در پاسخ به این سوال باید به شما بگویم خیر ، نور آبی مضر نیست . بدن انسان و حتی بسیاری از حیوانات دارای یک ساعت درونی هست . که برای ما زمان خواب و بیداری را تایین میکند . با این حال اگر ساعت درونی بدن تنظیم نباشد . زمان خواب و بیداری ما با اختلال رو به رو میشود و میتواند باعث بیماری های قلبی ، افسردگی ، و چاقی و … شود . پس باید ساعت درونی بدن را تنظیم کنیم .

نور آبی همان تنظیم کننده ساعت بدن هست . که با تابش نور آبی به حسگرهای موجود در چشم های ما سیگنال به وجود می آید . که این سیگنال به ساعت داخلی بدن ارسال و آن را تحریک می کند. تنها کاری که شما لازم هست انجام دهید تا ساعت درونی بدن تنظیم شود . و خواب با کیفیتی را تجربه کنید همین تننظیم زمان تابش نور آبی به چشم هست .

برخورد نور با عنبیه چشم

در حالت طبیعی ساعت بدن در طول روز یعنی از طلوع خورشید تا غروب خورشید نیاز به دریافت سیگنال نور آبی از طریق چشم را دارد . که به لطف خدا دو سوم زمان تنظیم ساعت بدن انجام میگیرد . حالا برای تنظیم یک سوم باقی مانده فقط کافیه زمان خواب مانع از رسیدن نور آبی به چشم شویم . برای این کار کافیه تمام وسایل دارای نور سفید و آبی و وسایلی همچون تلفن هوشمند ، رایانه ، تلویزیون و… را از محل خواب دور کنیم و یک محیط کاملا تاریک را مهیا کنیم .

ساعت بدن

اما بعضی از منبع نور آبی را نمی توان جابه جا کرد مثل همین نور های خیابانی چاره چیست ؟

در چنین شرایطی بهترین حالت استفاده از ماسک چشم یا همان چشم بند هست . که فواید بسیاری علاوه بر مانع شدن رسیدن نور آبی به چشم هنگام خواب دارد . که در مقاله ای جدا از فواید استفاده از چشم بند یا ماسک خواب گفته ایم . اگر از آن دسته از افراد هستید که ترس از تاریکی دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از یک لامپ قرمز رنگ کم نور یا یک عدد شمع در اتاق خواب هست .

چشم بند خواب

شاید برای شما هم جالب باشد که چرا گیمر ها در اتاق های تاریک بیشتر از نور آبی و بنفش استفاده میکنند . جواب سوال ساده هست . برای اینکه هنگام بازی احساس خستگی کمتری کنند . البته لازم به ذکر هست که نور ساطح شده از مانیتور یا نمایشگر ها و تلویزیون خود باعث جلوگیری از احساس خستگی میشود .

اتاق بازی
اتاق گیمر ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *